«Έμφραγμα» στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές λόγω της απεργίας των μηχανοδηγών στην Γερμανία

Μια νέα διαταραχή στην Εφοδιαστική Αλυσίδα έρχεται να προστεθεί με τον νέο χρόνο  λόγω της μεγαλύτερης -όπως χαρακτηρίστηκε- απεργιακής κινητοποίησης της Γερμανικής Ένωσης Μηχανοδηγών (GDL), η οποία  θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή,  με τα δρομολόγια, ωστόσο, να αναμένεται ότι δεν θα εξομαλυνθούν  πλήρως πριν από το Σαββατοκύριακο.

Το γεγονός ότι 6 από τους 11 διαδρόμους μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη διέρχονται από την Γερμανία, η απεργία των μηχανοδηγών επηρεάζει πάρα πολλές εταιρείες και γειτονικών χωρών που μεταφέρουν τις πρώτες ύλες ή τα εμπορεύματά τους αποκλειστικά με τον σιδηρόδρομο. Στην Γερμανία, τα 2/3 των εμπορευμάτων μεταφέρονται μέσω του οδικού δικτύου και μόλις το 1/5 μεταφέρεται μέσω του σιδηροδρόμου. Παρ’ όλα αυτά, η σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων είναι ιδιαίτερα σημαντική, διότι πολλά από τα εμπορεύματα που μεταφέρονται με τον σιδηρόδρομο είτε δεν μπορούν να μεταφερθούν αλλιώς είτε η μεταφορά τους με κάποιον άλλον τρόπο θα παρουσίαζε σημαντικές δυσκολίες.

Όπως επισημαίνει ο Τόμας Πουλς, από το Ινστιτούτο Γερμανικής Οικονομίας (IW), από τις σιδηροδρομικές μεταφορές εξαρτώνται, για παράδειγμα, οι μεγάλες βιομηχανίες, όπως η χημική και η χαλυβουργική. Χωρίς τον λιθάνθρακα που μεταφέρεται με τον σιδηρόδρομο, τόνισε, δεν μπορούν να λειτουργήσουν ούτε οι υψικάμινοι της βιομηχανίας χάλυβα ούτε και οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Μέσω του σιδηροδρόμου μεταφέρονται και ορισμένα προϊόντα της αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και έτοιμα οχήματα που προορίζονται για εξαγωγή στο Μπρεμερχάφεν, όπου φορτώνονται σε πλοία. Σε περίπτωση απεργίας των σιδηροδρόμων, εξηγεί ο κ. Πουλς, οι μεταφορείς αυτοκινήτων είναι πολύ λίγοι για να εκτελέσουν τη μεταφορά οδικώς.

Από την απεργία επηρεάζονται και άλλα μέρη της αλυσίδας εφοδιασμού, όπως τα λιμάνια. «Εάν τα λιμάνια δεν έχουν χώρο να αποθηκεύσουν τα εμπορευματοκιβώτια, θα μπορούσαν να προκύψουν προβλήματα” ανέφερε ο κ. Πουλς. Στο λιμάνι του Αμβούργου, τα περισσότερα εμπορευματοκιβώτια θα μεταφέρονταν σιδηροδρομικώς, αλλά, όπως τονίζει ο κ.  Πουλς, είναι αδύνατον να εκτελεστούν οι μεταφορές αυτές μέσω του οδικού δικτύου, καθώς για κάτι τέτοιο θα απαιτούταν ένας τεράστιος στόλος φορτηγών οχημάτων. Επομένως, όπως είπε, αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις στα δρομολόγια των πλοίων, οι οποίες θα επηρεάσουν τις ανταποκρίσεις και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια.